Grunnen er som oftest at de har gjennomgått en test hos en dedikert øyelege og ikke bestått testene. Testene baserer seg på hvor i synsfeltet man har det som kalles synsfeltutfall, og når resultatene av testen viser et for stort avvik blir man fratatt førerkortet. Man kan anke avgjørelsen både til Statsforvalteren og politiet, men ender opp med å gå i ring uten mulighet til å få omgjort vedtaket.

Norge, Sverige og Storbritannia har praktisert regelverket fra EU strengest, men både i Sverige og Norge skjer det ting i forhold til det som hittil har vært opplest og vedtatt uten noen form for vitenskapelig dokumentasjon. Svenskene var tidligst ute med vitenskapelige tester av de med synsfeltutfall, og resultatene er mildt sagt overraskende. Man har testet dem og folk som til daglig kjører bil i det man kaller hifi kjøresimulatorer. Alle ble vurdert av tre uavhengige sensorer. Det som overrasket alle var at de med synsfeltutfall i stor grad kom bedre ut enn de som kjørte bil til daglig.

Når vi vet hvilket inngrep det er å bli fratatt sertifikatet, burde de det gjelder få en mulighet til å bevise at de er i stand eller ikke til å kjøre bil. Først i simulator og ved bestått test med kjørelærer. Det å bli fradømt retten til å kunne kjøre bil når det skjer på et tvilsomt grunnlag er et demokratisk problem og troen på demokratiet er lavere i denne gruppen enn i resten av befolkningen.

Tenk deg selv i den umyndiggjorte situasjonen. Umyndiggjort av et system du ikke har mulighet til å påvirke. Ville du hatt like stor tiltro til demokratiet?